יום 40-41 המפל הקטן ומשכנו של הדלאי למה

יום 40- 9:20 בבוקר אני נפרד מוינס ועולה למיניבוס לדרמסלה.

בדרך לדרמסלה

פנצ’ר בשיגרה

פנצ'ר בדרך לדמסלה

דרמסלה היא עיירה הודית רגילה. כשמדברים על דרמסלה בעצם מתכוונים למקלוד גאנג’. מקלוד גאנג’ השוכנת במרחק של בערך שעה נסיעה מדרמסלה, היא היעד האמיתי. רוב תושבי המקום הם טיבטים ולא במקרה ממשלת טיבט בגלות נמצאת שם גם.

בדרך הנהג עצר שלוש פעמים לקנות לעצמו פירות, לתקן פנצ’ר ועוד עצירת ביקורת משטרתית ובסוף הגענו לדרמסלה- מקלוד גאנג’ ב 18:30. 9 שעות ארוכות במיניבוס שלא תוכנן לאנשים עם רגלים ארוכות.

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
מקלוד גאנג'

loading map - please wait...

מקלוד גאנג\' 32.242576, 76.321278

חושך וערפל סמיך שוררים בעיר והם מוסיפים לתחושת אי-הוודאות של הגעה למקום חדש. זו אחת התחושות הנוראיות, להגיע למקום בלילה ולהתחיל להתרוצץ עם התיקים על הגב כדי למצוא מקום לישון בו. אני ועוד שני תיירים מחליטים ללכת שני קילומטרים עם התיקים לבאגסו  .אחרי כמה מקומות שהסריחו מעובש מצאתי מקום זול וטוב ב-250 רופי. אחרי ששמנו את התיקים הלכנו למסעדת ה”ג’רמן בייקרי” המקומית ואכלנו ארוחת ערב, היה קשה להתעלם מעודף השלטים בעברית. שלט אחד במיוחד משך את תשומת ליבי: “קורס בישול”. נרשמתי.

באגסו

loading map - please wait...

באגסו 32.244793, 76.332858

קורס בישול אצל ריטה באגסו

יום 41- יום שבת. אתה יודע שאתה במקום שורץ ישראלים כשיש לך ג’חנון בתפריט.

ג'חנון בבאגסו

אני מנסה ומתאכזב. השמיים כחולים ואני מנצל את ההפוגה בגשם כדי לבקר במפל קטן שנמצא לא רחוק מכאן. השביל למפל משובץ מקבצי נדבות, קיוסקים פשוטים שמוכרים תה, עיזים ונשים עם חותמות חינה. אני עולה בשביל כשסביב ערפל כבד, ובסוף מגיע למפל מקושט דגלי תפילה טיבטי וכמה הודים שוחים בבריכה שלו.

בדרך למפל הקטן בבאגסו

בדרך למפל הקטן באגסו

אני עולה עוד למעלה כדי להגיע ל”בית קפה” שקיבלתי עליו המלצה. המקום מקושט ביצירות אומנות ובריכה קטנה עם פסל של נחש קוברה. התה המפורסם- ג’ינג’ר, לימון ודבש, טעים פה במיוחד לנעימות הודיות המושמעות במערכת סטריאו והנוף הקסום.

בבית קפה במפל הקטן באגסו

אחרי שספגתי מספיק אווירה חזרתי לרחוב הראשי למשימה הבאה שלי- לחפש קורס צורפות.

משחיז סכינים בבאגסו

באגסו

פתאום אני נתקל בלורה ורבקה שפגשתי במנאלי, אז הלכנו לאכול ארוחת צהריים יחד ואחרי הארוחה הלכנו לראות את משכנו של הדלאי למה.

הדלאי למה הוא המנהיג הרוחני של הבודהיזם הטיבטי ומנהיגה הפוליטי הרשמי של טיבט. ב- 17 למרץ 1959 נמלט הדלאי למה מטיבט לדרמסאלה עקב ניסיון התנקשות בחייו מצד הסינים.

במקדש היו מאות נזירים וכולם התפללו יחד בקול נמוך, הם חזרו על מנטרות שוב ושוב, כל יום, כל היום. מלמולי התפילה ממלאים את החלל הצבוע כתום מגלימות הנזירים. בצדו השני של קיר המקדש- מאמינים מסובבים גלגלי תפילה למזל. חלצנו נעליים והתיישבנו בין הנזירים. הנזירים מתפללים כשבידם חרוזים השזורים על חוט. הם יושבים ישיבה מזרחית ומעבירים את החרוזים אחד אחד בידם בזמן התפילה.

Tsuglagkhang Temple ביתו של הדלאי למה

Tsuglagkhang Temple ביתו של הדלאי למהTsuglagkhang Temple ביתו של הדלאי למה

אחרי שעה וחצי נשברנו. בדרך החוצה קיבלנו תרומות אוכל מקערה ענקית בקוטר מטר וחצי. סירבתי בנימוס אבל הנזיר התעקש שזה אוכל קדוש ושאקח, אז לקחתי חבילת ביסקוויטים שנתתי אחר כך לקבצן ברחוב. ההליכה ברחוב מאופיינת במוזיקה טיבטית ברקע ומזכרות טיבטיות למכירה לאורך דוכנים רבים.

מקלוד גאנג'

בערב הלכנו להופעה של מוזיקה הודית קלאסית, חליל, זמרת ונגן טאבלות (תופים הודים). ההופעה הייתה בחדר ארוך בקומה האחרונה. מזרוני יוגה פזורים על הרצפה והנגנים יושבים על במה מוגבהת. הראשונים שהגיעו “זכו” לתפוס מקום שאפשר להישען כנגד הקיר והאחרים נאלצו לשכב או לאמן את שרירי הגב בשעתיים של ישיבה ללא כיסא.

הנגנים מתחילים לנגן והמוזיקה כאילו מקפיאה את הזמן, הצלילים מנתקים אותך מהמציאות והם סוחפים אותך במערבולות הפנימיות של הנפש ההודית. החלילן, הזמרת ונגן הטאבלות, כל אחד מקצוען ומנגן בכלי נגינה שלו בדיוק ובנונשלנטיות מרשימה.